Hoe houd je goede medewerkers tevreden - P2

  • Geplaatst op
  • 0
Hoe houd je goede medewerkers tevreden - P2

Goed personeel is het halve werk. Maar hoe zorg je ervoor dat goede krachten blijven en niet vertrekken? Wij geven je graag wat tips.

In deel 1 van onze blog hebben we al veel verschillende tips gegeven over hoe je goede medewerkers tevreden kunt houden. Nog niet gelezen? Bekijk de blog hier. Deze week gaan we verder met het beantwoorden van de vraag: hoe houd je medewerkers tevreden? In een tijd waarin het wisselen van baan geen vreemd gegeven is en je het meeste uit je bedrijf  wil halen moet je zuinig zijn op je goede mensen. 
Hoe doe je dat? We gaan ons best doen om je te voorzien van mooie tips. 

 

Iedereen is anders
Elk persoon is anders. Niet alleen de medewerker maar natuurlijk ook de manager. Dit betekent dat tips nooit één op één overgenomen moeten worden maar er altijd maatwerk toegepast moet worden in de omgang met medewerkers. 

 

Na dat gezegd te hebben, zijn er uiteraard wel een aantal universele en bewezen positieve manieren om met medewerkers om te gaan. 

 

Onnodige regels
Regels zijn belangrijk en zoals vaak gezegd: ze zijn er niet voor niks. Maar het is belangrijk om kritisch te blijven op de reden van een regel. Er zijn weinig dingen frustrerender dan onnodige regels die je meer beperken dan de ruimte geven. 
Hoe spot je dan die regels de misschien onnodig zijn? Dat is gelukkig eenvoudig. Door te luisteren naar je goede krachten. Zorg ervoor dat je medewerkers zich comfortabel voelen om met je te praten (zie blog 1) en je ook zelf het initiatief neemt om te vragen wat er kan verbeteren. Wanneer die goede kracht de moed heeft verzamelt om jou te vertellen dat een regel onzin is, luister dan goed. Probeer erachter te komen waarom de regel niet werkt. Blijf niet uit principe vasthouden aan een oude beredenering maar kijk wat er mogelijk is. Misschien heeft de medewerker zelf wel goede ideeën over wat wel of niet een goed idee is m.b.t. de regel. Binnen een bedrijf is alles in ontwikkeling, ook de regels uit het verleden. 

 

Doelen 
Het hebben van een doel is voor iedereen belangrijk. Binnen en buiten het werk. Een goed en duidelijk doel is een fijne tool voor medewerkers om mee bezig te zijn. Wel is het belangrijk dat een doel motiverend wordt ingezet, en niet als stok om mee te slaan. 
Om dit te realiseren is het handig om doelen samen me de medewerker op te stellen. Wat wil hij of zij leren, bereiken of doen dit jaar? Misschien hebben ze hier een duidelijk beeld bij en misschien is het wat vager. Ook moet je breder kijken dan enkel omzet gerelateerde doelen. Misschien wil je medewerker graag leren om een goede presentatie neer te zetten, of meer op te komen voor de eigen mening. 
Mooie motiverende doelen waar je als werkgever makkelijk ondersteuning kan bieden. Maar ook doelen die een medewerker écht wil behalen, niet enkel omdat het moet.
Zorg er vervolgens voor dat er met enige regelmaat een incheck moment komt om te kijken hoe het staat met de doelen. Hierbij is ook een positieve insteek belangrijk. Als het lijkt alsof een medewerker moeite heeft met het behalen of werken aan het doel zal er altijd een reden zijn. Kijk of je de medewerker kunt ondersteunen bij deze reden. Jullie zullen er beiden profijt van hebben!

 

Weet wat je medewerker wil
Er hangt vaak een taboe op hardop uitspreken wat je als medewerker wil. Vooral het uitspreken van de ambities voor een andere baan is een big no. Maar waarom eigenlijk? Door te weten wat onze medewerkers willen is het makkelijker om iets voor hen te kunnen doen. Als je favoriete kracht op kantoor komt en verteld dat hij of zij rondkijkt naar iets anders geeft dit mogelijkheden tot een gesprek. Waarom wil iemand weg? Is er iets wat jij kan doen om iemand te laten blijven? Open communicatie is hierbij belangrijk en kan je veel opleveren. 
Zelfs wanneer de oorzaak van andere wensen niet bij jou ligt, iemand wil bijvoorbeeld een kortere reistijd en thuiswerken is niet mogelijk, is het open spreken over de wens altijd beter dan zwijgen. Deze positieve insteek zorgt er namelijk wel voor dat de medewerker als een ambassadeur van je bedrijf weggat. En wellicht zie je hem of haar ooit wel terug!

 

Vraag feedback over jezelf
Natuurlijk is het eng om te vragen wat anderen van je vinden. Maar om te kunnen verbeteren en ontwikkelen als manager moet je weten wat de mensen vinden die jou managen. Het vragen van eerlijke input kan op allerlei manieren. Bijvoorbeeld persoonlijke gesprekken, als je een hele open communicatie hebt, maar eenvoudiger nog is een anonieme enquête. De medewerkers kunnen de input geven en jij kunt hier iets mee doen. 
Wel is het natuurlijk belangrijk om zelf een open mind te houden als het aankomt op de feedback. Zie het als een bouwsteen om weer verder te komen, en vat het niet negatief op. Ideaal zou zelfs zijn om na het ontvangen van de feedback hier ook weer terugkoppeling voor te geven. Als er bijvoorbeeld naar voren komt dat de manager niet goed weet wat medewerkers doen en hier vervelende situaties door ontstaan, koppel terug dat je hier mee aan de slag gaat. Nog beter! Vertel hoé je hiermee aan de slag wil gaan. Bijvoorbeeld door af en toe dagjes mee te lopen met verschillende mensen. 

 

Al met al is een open sfeer het belangrijkste. De bereidheid om samen te werken aan een algemeen doel en hier ook een open-mind in te houden.  

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.