De wetenschap van het cadeaus geven

  • Geplaatst op
  • 0
De wetenschap van het cadeaus geven

Hoe geef je een goed cadeau? We zijn er stiekem vaak mee bezig, vooral mensen met een grote sociale kring. Lees hier onze tips om een goed cadeau te kunnen vinden.

De wetenschap van het cadeaus geven

Soms lijkt het of de wereld twee soorten mensen bevat als het aankomt op cadeaus. De mensen die het verschrikkelijk vinden om cadeaus te bedenken en waar je verwachtingen ook vaak laag liggen. Én de mensen die echt talent hebben voor het vinden van de juiste cadeaus. Wat zij geven is altijd tof! Maar hoe bepaal je wat voor cadeaus je aan iemand geeft? Wij hebben het uitgezocht.


Onderzoek
Elizabeth Dun, psychology professor uit Canada, besloot onderzoek te doen naar de invloed van geld naar ons geluk. Hoe kun je geld zo uitgeven dat het inderdaad zorgt voor geluk? Op deze vraag geven ze antwoord in het boek Happy Money: The science of happier spending. Maar gelukkig voor ons ging het onderzoek van Dun verder en bekeek ze ook hoe de manier waarop wij geld spenderen kan zorgen voor geluk bij anderen. Meer specifiek, wat voor cadeaus moet je kopen om de ontvanger gelukkig te maken? Ze dook in de boeken en bekeek veel research van collega’s om ons te adviseren.

 

Meer is niet altijd beter
Dure cadeaus zijn niet altijd beter. Volgens een onderzoek uit  2009 blijkt dat we als cadeau gevers wel verwachten dat het uitgeven van meer geld gelijk staat aan een beter cadeau. Echter is dit bewezen niet van toepassing. Wel is er vaak een basis prijs waar een cadeau wel aan ‘moet’ voldoen door traditie en verwachtingen. Als een vriendengroep structureel €100,- uitgeeft aan cadeaus zal er ongetwijfeld teleurstelling zijn als je een cadeau ontvangt met een waarde van €20,-.

 

Tips voor cadeaus uitzoeken
Maar wat moet je nu wél doen bij het uitzoeken van een cadeau? Gelukkig geven de onderzoekers hier ook antwoord op:

Denk langer termijn
Denk verder dan het moment van geven. Natuurlijk wil je een glimlach op het gezicht van de ontvanger toveren maar het is ook belangrijk om te bedenken wat iemand met het cadeau kan doen ná het geven. Past dit bij wat iemand graag doet of leuk vindt

Hou het simpel
Als mensen hebben we vaak de nijging om naar zeer unieke persoonlijkheidseigenschappen te kijken bij het uitzoeken van cadeaus. Dit kan soms zeker zorgen voor hele toffe cadeaus maar het advies van de experts luidt: hou het simpel. Ondanks dat sommige dingen minder origineel klinken kan een minder origineel cadeau soms het beste in de smaak vallen. Bijvoorbeeld een jaarabonnement voor Videoland klinkt misschien niet heel spannend om te geven. Maar vervolgens kan de ontvanger hier wel een langere tijd van genieten.

Uniek is geen vereiste
We hebben vaak het idee dat we voor iedereen iets nieuws moeten bedenken. In de praktijk blijkt toch dat veel mensen dezelfde cadeaus waarderen. Het constant opnieuw zoeken naar een gift is dan ook niet altijd nodig. Zeker als ontvangers elkaar niet kennen is er niks mis mee om een cadeau idee te recyclen.
Ook is het geven van een origineel cadeau toch vaak belangrijker dan het uitzoeken van een cadeau wat past. Als gever zijn we graag degene met het originele idee. Dit is echter helemaal niet nodig en uiteraard ook niet het belangrijkste bij het uitzoeken van een cadeau.

Een ervaring scoort goed
Het geven van een ervaring, bijvoorbeeld skydiven of concertkaartjes, scoort vaak goed. Naast een positieve ervaring bij het ontvangen (mist de ervaring past bij het persoon) zal de ontvanger ook positieve herinneringen hebben bij de activiteit. Jij bent onlosmakelijk gekoppeld aan deze positieve ervaring. Nog leuker is om de activiteit samen te doen! Maar voor de kwaliteit van het cadeau is dit niet essentieel.

Vraag en geef
Het klinkt minder spannend maar de cijfers liegen er niet om. We hebben meer waardering voor een cadeau waar we om hebben gevraagd dan een cadeau waar we niet om hebben gevraagd. Als mensen vinden we het lastiger om te vertellen wat we willen naar mate we ouder worden. Maar deze cadeaus krijgen van ons wel het meeste waardering. Nu denk je misschien: dan is het toch geen verrassing meer? Wat blijkt, een goed cadeau hoeft helemaal geen verrassing te zijn. Het moet vooral passen bij het persoon.

 

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.